€50
“De Gemene Deler”
Geen categorieBestel hier de derde druk van ‘De Gemene Deler’.
1941 op voorraad
Description
De Gemene Deler – Jongvolwassenen met kanker verbeelden het onzegbare
We hebben veel gemeen, wij jonge mensen met kanker. Zoveel waarover we soms zo moeilijk met anderen kunnen praten, met anderen die niet ziek zijn, met leeftijdgenoten die een ongebroken leven leiden. Als we elkaar ontmoeten hebben we weinig woorden nodig, een blik zegt vaak al genoeg. Er is herkenning en er is troost. We zijn niet alleen. Maar willen we in onze situatie weer vooruit kunnen, dan moeten we de diepte in. Dieper naar binnen om te weten wat het ziek zijn met ons doet. Moeten we voelen waar de pijn zit en waar de angst, om die beter achter ons te kunnen laten. Kanker is een gemene ziekte. Ook als die onder controle is, is er een dreiging. Want we weten maar al te goed dat ons lijf niet te vertrouwen is. Het heeft ons immers al een keer verraden, kwaaie cellen deelden zich zonder onze toestemming. En toch, als we eerlijk zijn is er ook in het goede veel dat ons verbindt. We weten hoe mooi klein leven is, we zijn boven het vanzelfsprekende uitgetild en zien schoonheid vlak voor onze voeten. Wij delen wat we gemeen hebben, wat deze gemene ziekte van delende cellen met ons doet. Wij delen dat met elkaar en met jullie.
De Gemene Deler is een koffietafelboek waarin de verhalen van 11 jongvolwassenen (18-35 jaar) met kanker worden verteld in 66 beelden. Bij de foto’s zijn teksten geschreven die de beelden versterken. Het geheel van kunstfotografie, tekst en vormgeving nodigt de lezer uit tot nadenken, het zal hem of haar bewust maken van een leefwereld die voor de meeste mensen onvoldoende bekend is.
Floor van Liemt is de bedenker en creatief eindverantwoordelijke van De Gemene Deler. De beelden zijn gemaakt door de jonge fotografe Loet Koreman (1990, Academie St. Joost).
De Gemene Deler is tot stand gekomen dankzij de financiële ondersteuning van diverse fondsen en donateurs en de inzet van een grote groep vrijwilligers. Een boek kost 50 euro per exemplaar en de opbrengst komt volledig ten goede aan de doelstelling van de F|Fort Foundation, de verbetering van het mentale welzijn van jongvolwassenen (18-35 jaar) met kanker.