Beeld Sander Coers

Bridging the Cap | over het belang van vriendschap als je ziek bent

2024
Video, audio, fotografie, tekst, fashion

Yoeki de Bree, eigenaar van modemerk Affêre, wilde na haar chemo's weer aan de slag. Ze had een idee dat haar niet losliet. Een pet ontwerpen voor jonge mensen die ongevraagd moeten dealen met kaalheid en de ongemakkelijke tijd van teruggroeiend haar, de raarhaarfase.

Ik ben er voor je en daar hoef ik niets voor terug

ffort capDSCF3780
Beeld Nienke Elenbaas

Een fashion item moest het worden, van aantrekkelijk, comfortabel en duurzaam materiaal. De pet zou niet alleen gedragen kunnen worden door AYA’s, maar ook door hun vrienden. Als symbool van solidariteit, steun en vriendschap in moeilijke tijden. En waarom dan niet een pet voor álle jonge mensen die om welke reden dan ook tijdelijk aan de zijlijn staan? Want ook die hebben vrienden nodig om hen weer in het veld te trekken.

Met dit laatste idee in gedachten sloten Eva Welten en Claartje Bours zich als jonge campagnemakers aan. Ook Diek Pothoven van het circulaire modelabel MARTAN-Official meldde zich om zijn ontwerptalent en productkennis in te zetten. De campagne kreeg de naam ‘Bridging the Gap by wearing the Cap’ en het team breidde zich uit met filmmaker Koen van Driel en fotograaf Sander Coers.

Met kernwaarden als vriendschap, verbond zonder woorden, onbaatzuchtigheid, onvoorwaardelijke steun en saamhorigheid is Bridging the cap meer dan een campagne geworden. Het is een beweging. Een beweging ván jongeren vóór jongeren, die staat voor liefde, gelijkwaardigheid en de kracht van co-creatie.

Er zijn twee soorten caps in verschillende kleuren. Ze zijn te koop via de shop van F|Fort, en de websites van Affêre en MARTAN-Official. De opbrengst gaat in zijn geheel naar F|Fort.

SanderCoers_BTC_012_02
Beeld Sander Coers
"Met kernwaarden als vriendschap, verbond zonder woorden, onbaatzuchtigheid, onvoorwaardelijke steun en saamhorigheid is Bridging the cap meer dan een campagne geworden."

Makers

  • Coen-van-Driel

    Koen van Driel

    Regisseur videocampagne

    Ik werk graag mee aan dit project omdat ik het geweldig vind om kunstzinnige en oprechte films te maken met een bepaalde diepgang, die mensen kunnen raken. Ik ben in mijn directe omgeving nog niet in aanraking gekomen met kanker of andere ernstige ziektes. Toch wilde ik mij daarvoor openstellen en bijdragen aan het iets makkelijker of mooier maken van hun situatie waarin vriendschap een belangrijke rol speelt.

    www.qvcreative.nl

    @qv_creative

  • sander-coers

    Sander Coers | Fotograaf

    Ik werd aangetrokken tot dit project vanwege de overtuiging dat we iets betekenisvols creëren dat echt impact maakt. Voor mij is vriendschap de basis van vertrouwen, steun en eerlijkheid. De kracht die ons verbindt in goede en minder goede tijden.

    www.sandercoers.nl

    @sandercoers

  • Diek-Pothoven

    Diek Pothoven | Modeontwerper

    Ik ben zelf niet de makkelijkste prater over gevoelens. Als de dood om in clichés te vervallen of de zoveelste te zijn die hetzelfde tegen iemand zegt. Deze caps zijn een manier om te laten zien dat je aan iemand denkt en maakt het spreken makkelijker of misschien zelfs wel even overbodig. Hieraan meewerken en samen met Yoeki het ontwerp voor de caps maken was een bijzonder en dierbaar proces.

    www.martan-offical.com

    @martan.official

  • Yoeki de Bree

    Yoeki de Bree | Founder Affêre - Fashion Creative

    Op 31-jarige leeftijd een kankerdiagnose krijgen verandert een kleurrijk leven in een gitzwarte nachtmerrie. De impact is onmenselijk: bitse behandelingen, onverwachte wendingen, eenzaamheid, diepe dalen en een donker brein. Daar tegenover staat het allerbelangrijkste: liefde, vriendschappen en onvoorwaardelijke steun. Zonder dat is zo’n traject onmogelijk. De keerzijde van kanker: kracht uit je omgeving.

    www.affere.nl

    @affere_

  • eva-welten

    Eva Welten | Beeld & Campagne

    Bewustwording en impact spelen voor mij een cruciale rol wanneer ik mijn creativiteit inzet. Dit project brengt deze elementen op een bijzondere manier samen. Het mooiste eraan is dat je mensen kunt helpen verbinding te maken, en dat via de kracht van kunst. Voor mij is vriendschap een vorm van onvoorwaardelijke liefde die je voelt zonder erover na te hoeven denken.

    Studio Evert.

    www.evawelten.com

    @evawelten

  • Claartje Bours

    Claartje Bours | Creative Duo - Copy & Campagne

    Ik heb zelf ervaren hoe het voelt om zowel aan de zijlijn te staan als aan de andere kant. Er is geen vast script dat werkt of een handige ezelsbrug voor dit soort situaties. Daarom zie ik dit project als het begin van iets groters. Het idee dat je nooit alleen bent, ook al voelt het soms zo. Iedereen doet het samen, maar wel op zijn eigen manier.

    www.qvcreative.nl

    @qv_creative

De modellen

  • lieke-bas

    Lieke en Bas

    Wij vonden het een prachtige ervaring. Een project dat met zoveel kracht, emotie en liefde is gemaakt. Het was heel bijzonder om daar onderdeel van te mogen zijn. Voor ons betekende het een stukje heling na een zware periode. Het geeft voldoening om ons verhaal te kunnen delen op een platform, samen met de makers en de andere koppels.

  • Charlotte en Pasquinel

    Charlotte en Pasquinel

    Voor ons beiden was dit een heel mooie ervaring. Onze vriendschap gaat diep, en door samen ons verhaal te delen heeft die nog een extra laag gekregen. De beelden hebben we zeker tien keer teruggekeken omdat ze zo mooi, zo puur, zo echt zijn. Wetende dat ik er over een tijdje niet meer ben, is het voor mij heel waardevol dat mijn nabestaanden voor altijd de video en foto’s hebben. We zijn helemaal neergezet zoals we zijn.

  • frans en henri kopie

    Frans en Henri

    (Frans, rechts) Ik ben onder de indruk hoe de makers onze band in beeld hebben gebracht. De warmte en speelsheid die mijn relatie met Henri kenmerken hebben mij door de moeilijkste tijd in mijn leven geholpen. Om dat terug te zien in deze film is voor mij zowel een emotioneel als waardevol aandenken.

    (Henri, links) Toen mijn broer vroeg of ik mee wilde doen hoefde ik niet lang na te denken. Achteraf was het voor mij geen opnamedag, maar een dag waarop ik samen met mijn broer en beste vriend kon terugblikken op een heftige en nare, maar op een bepaalde manier ook mooie periode. En een dag waarop ik mijn diepe band met hem opnieuw kon voelen, en mijn dankbaarheid voor het feit dat hij er nog is.

"De lancering van het project vond plaats in het FOAM, Amsterdam."